Menu

Jaki cechy posiada idealny kierownik projektu?

Czerwiec 5, 2017 - Zarządzanie projektami

Idealny kierownik projektu to osoba, która przede wszystkim zna się na zarządzaniu oraz jest specjalistą w branży, której projekt dotyczy. Tylko wtedy może zbudować tak istotny wśród pracowników autorytet.

 

Najważniejszy jest profesjonalizm. Tylko on pozwala na zrozumienie tematu, właściwy podział projektu na etapy, odpowiednie planowanie zadań. Bycie autorytetem w dziedzinie, w której prowadzi się projekt pozwala na łatwiejsze zarządzanie zespołem.

 

Można wówczas liczyć, że pracownicy będą ufać kierownikowi projektu, iż zlecane przez niego zadania są dyktowane profesjonalnym przygotowaniem do prowadzenia projektu i zapewnią sukces i szybkie osiągnięcie celu.

 

Kierownik projektu powinien ponadto umieć korzystać z programów do zarządzania projektami. System do zarządzania projektami pomaga menadżerowi w codziennych czynnościach, do jakich należy rozdzielanie zadań, koordynacja pracy.

 

Cechą dobrego kierownika zrządzającego projektem jest umiejętność skutecznego motywowania załogi. Pewne środki motywujące muszą być ustalone ze sponsorem projektu, gdyż mogą wiązać się w wydatkami na premię czy jakieś inne nagrody dla dobrze pracujących osób.

 

Jednak środki finansowe nie są jedynym sposobem na to, by nadawać zespołowi chęci do efektywnej pracy. W zespole często ważne jest już samo rozumienie wspólnego celu. Sposobem na lepszą pracę jest przekonanie pracowników do celu projektu, żeby poczuli, iż realizacja projektu nie jest dla nich tylko wykonanie czyjegoś polecenia, ale jest też ich celem działania. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, a i nie zawsze jest to wystarczająca motywacja.

 

Kierownik projektu powinien dobrze dobierać współpracowników, zawsze starać się oceniać ich pracę, stale kontrolować, sprawdzać, czy robią postępy, czy bardziej się rozwijają.

 

Ponadto kierownik projektu musi umieć odpowiednio odczytywać potrzeby sponsora projektu. To właśnie komunikacja między tymi dwiema osobami jest często kluczem do sukcesu. A sukcesem ma być przecież realizacja celu, który wytyczył nie kierownik, lecz osoba finansująca i zlecająca wykonanie całego projektu. Jeżeli kierownik projektu nie będzie się dobrze porozumiewał ze sponsorem projektu może dojść do tego, że mimo dobrego zarządzania projektem i mimo intensywnych wysiłków naprawdę wszystkich pracowników, ich ogromnego zaangażowania, odpowiedniej motywacji, cel nie zostanie osiągnięty, gdyż zawiedzie to niejako pierwsze ogniwo – komunikacja między kierownikiem a zleceniodawcą. Aby uniknąć tak dramatycznej sytuacji kierownik projektu powinien regularnie konsultować się ze zleceniodawcą i na bieżąco uznawać jego uwagi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *